فرزند کلاس اوّل من

ویژه اولیای دانش آموزان کلاس اوّل ـ استان قم

فرزند کلاس اوّل من

ویژه اولیای دانش آموزان کلاس اوّل ـ استان قم

نکته ها و گفتنی ها

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۵۲ ب.ظ

1- چنانچه پس از سنجش ، مشخص شد که فرزندتان ، مشکل بینایی یا شنوایی دارد ، حتماً برای اصلاح آن به طور جدی اقدام نمایید.
2- اگر کودک شما بیماری خاصی ، مانند : آسم ، خون دماغ شدن ، تپش قلب و یا حساسیت به اشیا مختلف و یا مشکل خاص رفتاری دارد . حتماً صادقانه معلم و دفترمدرسه را در جریان بگذارید تا در مواقع ضروری با آگاهی تصمیم مناسب بگیرند

3- نام و نام خانوادگی ، نام پدر و مادر ، آدرس منزل ، شماره تلفن منزل و محل کار پدر و یا مادر را به فرزندتان بیاموزید.( یا در برگه ای نوشته و در کیف او قرار دهید(

4- موارد زیر را عملاً چندین بار با فرزندتان تمرین نمایید، تا به خوبی فراگیرد. الف ـ عبور از عرض خیابان ، ازمحل های خط کشی شده ، با توجه به چراغ راهنمایی . ب ـ چگونگی تهیه بلیط اتوبوس و شناسایی ایستگاه هایی که باید سوار یا پیاده شود. ج ـ تاکید بر استفاده از پیاده رو ، در صورتی که فرزندتان پیاده به مدرسه می رود. دـ چگونگی مراقبت از وسایل شخصی و کیف مدرسه . هـ ـ پرهیز از بازیگوشی در راه مدرسه و سرزدن بی دلیل به مغازه های مسیر یا خرید از فروشندگان دوره گرد. و ـ صحبت نکردن با افراد ناشناس و غیر مطمئن در مسیر راه و عدم همراهی با آن ها. زـ اگر لازم است با ماشین به مدرسه برود ، دست و سر خود را از پنجره بیرون نکند و به وسایل داخل وسیله نقلیه آسیبی نرساند.         

5- برای آن که در انجام امور روزمره اش بتواند از نظم و توالی خاصی پیروی کند و به راحتی با نظم موجود در مدرسه ، کلاس و منزل منطبق گردد ، با انجام امور زیر به او کمک کنید: الف ـ به او کمک کنید تا برای یک روز خود ، از صبح که بر می خیزد تا شب که می خوابد ، برنامه ای که عملاً قادر به انجام آن است ، پی ریزی کندکه این برنامه می تواند شامل موارد زیر باشد : زمان بیدارشدن ، رفتن به دستشویی ، مسواک زدن ، صرف صبحانه ، انجام تکالیف مدرسه و مطالعه آن ، بازی ، کمک به والدین در حد توان ، ناهار و . . . ب ـ میزان استفاده از تلویزیون و یا کامپیوتر و یا سایر بازی ها برای او تعیین گردد. ج ـ در اجرای هر چه بهتر برنامه اش ، به او کمک کنید و از تشویق به موقع و مناسب ، غفلت نکنید . اما اگر در انجام برنامه ، سرپیچی و سستی نشان داد  هرگز به توبیخ و تنبیه متوسل نشوید ، بلکه بهتر است از امتیازات او کم کنید.         

6- فرزندتان را تشویق کنید که از لباس مدرسه ( که از طریق مدرسه مشخص می شود ) استفاده نماید.      

7- کفش مناسبی برای فرزندتان تهیه کنید که نه تنگ باشد ( چون درحال رشد است ) و نه گشاد و سنگین.

8- در کیف فرزندتان یک دستمال پارچه ای یا چند دستمال کاغذی و یک لیوان ترجیحاً در دار قرار دهید.

9-برای فرزندتان یک کیف سبک انتخاب کنید که بتواند آن را به پشت خود بیندازد و حمل کند . زیرا بهترین راه حمل کیف ، به صورت کوله پشتی است .

10- با توجه به این که فرزندتان در کلاس اول بیشتر با مداد مشکی و مداد رنگی ، کار می کند ، مدادهای خوب و بادوام برایش تهیه کنید ( از تهیه مداد نوکی یا مداد های فانتزی خودداری کنید(

11- چند دفتر کم برگ (40 برگ ) و مناسب ، تهیه کنید . اما همگی را یکباره در اختیار او قرار ندهید.       

12- روی مدادها ، پاک کن ، مداد تراش و دفتر های فرزندتان ، با برچسب های کوچک ، نام و کلاس و درس مربوطه را بنویسید. و کتاب ها و دفترهایش را جلد نمایید

 13- پاک کنی برای فرزندتان بخرید که فانتزی نباشد و به خوبی اثر مداد را پاک و محو نماید.     

14-صبح ها به موقع از خواب بیدار شود تا آمادگی و نشاط لازم برای رفتن به مدرسه را داشته باشد.         

15- صبحانه و ناهار به طور کامل و به خوبی میل نمایدو برای زنگ های تفریح نان و پنیر و یا میوه و یا خوراکی های مفید به همراه داشته باشد.           

16- کمد و یا مکانی از اتاق را به او اختصاص دهید و او را ملزم کنید که لوازم شخصی اش را در آن به طور مرتب و منظم قرار دهد.

17- وجود تفاوت های فردی را به او گوشزد نمایید تا  به دیگران احترام بگذارد و آنهارا مسخره نکند.        

18-احترام به خدمتگزاران جامعه مانند : پلیس ، رفتگر ، نانوا ، خدمتگزار مدرسه ، معلمان ، مدیر و . . . را به او بیاموزید.( تقویت روحیه قدرشناسی و سپاسگزاری(

19- فرزندتان در روز های آغازین ممکن است با سوالات مبهمی روبرو شود شما با آگاهی و شناختی که از فرزندتان دارید می توانید با ایجاد ذهنیت مثبت نسبت به حل چنین ابهام هایی او را کمک کنید

20-به جهت حساس بودن آموزش های لازم در این پایه ، غیبت ننماید واگر فرزند شما بیمار شد و نظر دکتر معالج این بود که به مدرسه نرود از پزشک گواهی غیبت بگیریدو علت غیبت فرزندتان را سریعاً به مدرسه اطلاع دهید.   

21- کودک دوست دارد که گزارش کارهایی که در مدرسه انجام داده است را با شوق برای والدینش تعریف کند پس شما با علاقه به گفته هایش گوش دهید و به کارهایی که در مدرسه انجام داده توجه نمایید.        

22- با حضور در مدرسه از وضعیت درسی فرزندتان هر 15 روزیکبار مطلع گردیدو راهکارهای مناسب را پیگیری کنید. ( در زنگ های تفریح ) و وقتی از شما برای حضور در مدرسه دعوت می شود ، مقید باشید و سعی کنید تا به موقع در جلسات حضور یابید. چون کودک شما برای این موضوع اهمیت خاصی قائل است .

23-قبل از تدریس آموزگار ، از آموزش فارسی و ریاضی ، به فرزندتان خودداری کنید تا با آموزش معلم مغایر نشود و کودک با دوگانگی روبرو نگردد.

24- هرگز تکلیفی را مستقیماً برای او ننویسیدیا پاسخ مستقیم به سوالات درسی او ندهید بلکه فقط او را به سمت جواب صحیح راهنمایی کنید.

25- ارزشیابی تمام دروس فرزندتان در کلاس درس به صورت کیفی ـ توصیفی خواهد بود لذا از دادن نمره عددی به تکالیف و املاهای فرزندتان بپرهیزید.

26- برای اینکه فرزندتان حتماً نمره عالی یا خیلی خوب بگیرد اصرار بیش از حد نداشته باشید و یا با اخذ نمره کمتر از آن سرزنش نکنید بلکه باید به او تفهیم کنید که با مطالعه منظم و بیشتر ، به موفقیت های بیشتری دست خواهد یافت.         

27- با یکنواخت شدن کار رفت و آمد کودک به مدرسه ، نیاز وی به داشتن تفریح و تعطیلات، بیشتر می شود . لذا والدین دور اندیش ، باید به این نیاز فرزندشان بی توجه نبوده و از فرصت های بدست آمده در بین سال و تعطیلات آخر هفته برای تفوبت روحیه و ایجاد نشاط در فرزندشان ، استفاده کنند.

28-خود شما الگویی برای آنها باشید . مثلاً وقتی فرزند شما ، والدینش را در ساعاتی از روز مشغول مطالعه دید ، او هم به مطالعه روی می آورد.

29-کارهای او اگر هم کوچک باشد با تحسین و تشویق ، تقویت نمایید. اما مراقب باشید که تشویق ها جنبه ی باج خواهی به خود نگیرد.

. . .                                                                                                                                  

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۵
آقای ربانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی